- De Britse reclamewaakhond verbiedt advertenties van Burger King waar de fastfoodketen de vegaburger van de Vegetarische Slager aanprijst.
- In advertenties op sociale media noemt de fastfoodketen zijn ‘Rebel Whopper’ Burger Kings eerste plantaardige burger en ‘100% Whopper. No Beef’.
- Dat schoot veganisten in het verkeerde keelgat, aangezien de burger op dezelfde grill wordt gebakken als de gewone hamburgers.
- De reclamewaakhond ontving tien klachten en verbiedt de advertenties in de huidige vorm.
Burger King is op de vingers getikt door de Britse reclamewaakhond. De manier waarop de fastfoodketen zijn vegaburger van De Vegetarische Slager aan de man brengt, zou niet deugen, meldt The Guardian.
Burger King prijst de ‘Rebel Whopper’ op basis van soja aan als de eerste plantaardige burger van de fastfoodketen en ‘100% Whopper, no beef’. Ook is het logo van De Vegetarische Slager in de advertentie te zien.
Burger King heeft de vegaburger in een groot deel van Europa geïntroduceerd via een deal met het Nederlandse bedrijf dat in 2018 werd overgenomen door Unilever.
Vegaburger op dezelfde grill als vleesvariant
De plantaardige Whopper wordt op dezelfde grill gebakken als zijn evenknie van vlees en er komt van eieren gemaakte mayonaise bij. Dat maakt de vegaburger voor veel vegans ongeschikt.
De Britse reclamewaakhond, de Advertising Standards Authority (ASA), heeft tien klachten ontvangen over drie advertenties die op sociale media verschenen. Vooral de leuzen '100% Whopper. No Beef' en 'plant-based burger' werden misleidend bevonden.
In de kleine lettertjes van de advertentie wordt uitgelegd dat de vegaburger mogelijk niet geschikt is voor veganisten en vegetariërs, omdat de burger naast vleesproducten wordt gegaard, reageerde Burger King. Om die reden is ook het logo van De Vegetarische Slager achterwege gelaten in de televisiecampagne.
Mayonaise-waarschuwing ontbrak
Maar volgens de Britse reclame-autoriteit is het publiek door de advertenties in de veronderstelling dat de burger geen vlees of andere dierlijke producten bevat.
Het gebruik van het logo van De Vegetarische Slager (buiten Nederland bekend als The Butcher's Daughter), de groene kleuren en de lancering afgelopen 'Veganuary' hebben daaraan bijgedragen. Ook een waarschuwing over de mayonaise ontbrak.
"We hebben geconcludeerd dat deze advertenties misleidend zijn. Ze mogen niet in de huidige vorm verschijnen", aldus ASA.
Burger King zei eerder dat het 'flexitariërs' wil bereiken, mensen die wel vlees eten maar minder. Het feit dat de vegan burger op een vleesgrill wordt gebakken 'maakt absoluut niets uit' voor degenen die minder vlees willen eten, aldus de fastfoodketen tijdens de lancering.
Lees meer over vegaproducten:
- Veganisten weigeren vegetarische burgers van de Burger King omdat ze op de vleesgrill worden gebakken
- Concurrent van De Vegetarische Slager, komt met plantaardig varkensvlees
- De Amsterdamse startup Lazy Vegan wil met diepvriesmaaltijden van €3,99 minder vlees eten makkelijker maken – en daarmee Europa veroveren